Rodinný rozpočet je nedílnou součástí finančního plánování. Jeho vytvoření a pravidelná kontrola vede ke stabilitě rodinných financí. Napomáhá k tvorbě finančních rezerv, snižování zadluženosti a budování majetku.

V minulém článku Jak efektivně pracovat s rodinným rozpočtem? I. jsme si ukázali, jak takový rodinný rozpočet můžeme vytvořit.

Řekl bych, že tu těžší část máte za sebou, protože už jen zanalyzovat všechny svoje příjmy a výdaje tak, aby odpovídaly realitě, dá zabrat. Další krokem bude naučit se vytvořeným rozpočtem efektivně pracovat a začít ho používat při plánování.

Mít přehled o svých výdajích je základní krok k efektivní správě Vašich financí

Nestyďte se řídit rodinným rozpočtem a tím, že své výdaje budete přesně sledovat. Je to nutné pro dosažení dobrých výsledků při úsporách a je to dobré i pro pochopení sebe sama a svých návyků. Jde sice o činnost do jisté míry nepříjemnou a pro někoho možná i protivnou, ale je to postup vysoce užitečný.

Rozdíl mezi chudými a bohatými je ten, že bohatí lidé přesně vědí, kolik je bude daný rok stát na jejich fixních i mimořádných výdajích. Znají přesně svoji bilanci a jsou si vědomi, že pokud odbočí a nechají se svést impulzivními nákupy, ohrozí to jejich dlouhodobé cíle.

 „Věnujeme stovky hodin vydělávání peněz, ale ani ne jednotky hodin k naučení se s nimi zacházet.“

Naučte se plánovat až 12 měsíců dopředu

Snažím se řídit jednoduchými pravidly, které mi pomáhají při správě a plánování svých financí.

  • Mějte přehled, kolik peněz máte
  • Mějte přehled, odkud peníze přicházejí
  • Mějte přehled, kam vaše peníze jdou
  • Mějte přehled, co vaše peníze dělají

Po Novém roce se každoročně v průběhu ledna potkáváme se všemi klienty na servisní schůzce. Je to ideální období pro rekapitulaci roku minulého a vytvoření plánu na rok následující.

Provedeme revizi rodinného rozpočtu, poupravíme aktuální data a nejdůležitější je zkontrolovat Výdaje jednorázové fixní a Výdaje jednorázové spotřební. To jsou výdaje, které se každý rok opakují a proto se na ně zvládneme připravit dopředu.

Jaké to má výhody?

  • Peníze máte nachystané 12 měsíců dopředu a nemůže se tak stát, že byste na některý z výdajů neměli dostatek finančních prostředků
  • Jiiž na začátku roku víte, co si můžete dovolit, na co jste schopni ze svých příjmů ušetřit a jestli si splníte všechny přání v daném roce
  • Nestane se, že utratíte více peněz než si můžete reálně dovolit a neriskujete tak posunutí nebo ztrátu svých budoucích cílů

Je dobré mít peníze na “hromádkách”

Protože již umíme plánovat minimálně 12 měsíců dopředu, máme z pravidelných přebytků vytvořenou hromádku na výdaje pro následující rok. Nyní je musíme přesunout na účet, který je k tomu určený. Především pro lepší evidenci a orientaci. Pokud bychom měli všechny peníze na jedné velké hromadě, velmi složitě by se nám plánovalo a dáte mi za pravdu, že peníze mají často tendenci “mizet”.

Já osobně používám spořicí účet Air Bank (s klienty ho nazýváme spotřební účet), především z toho důvodu, že umožňují jednotlivé jednorázové výdaje rozdělit do obálek.

*mám pouze spořicí účet bez běžného účtu a platební karty

Závěr

Díky systému máme neustálý přehled o všech finančních tocích a výdajích v průběhu roku. Také se můžeme více soustředit na vytváření přebytků a investování než na přemýšlením jestli si můžeme tento rok dovolit více dovolených nebo provést rekonstrukci dětského pokoje. To již máme naplánováno na začátku roku.

Nyní by pro Vás neměl být problém mít přehled o svých příjmech a výdajích a efektivně s tím pracovat. Nastavíte-li jasný a srozumitelný systém, může Vám to pomoci dosáhnout rychleji svých důležitých cílů v životě.

Držím Vám palce a pokud byste raději osobní konzultaci, protože se Vám zdá systém příliš složitý, můžete si ji rezervovat níže. Rád Vám jej osobně ukážu a vysvětlím.