Vyplatí se investice do diamantů?

Diamanty jsou nesporně pěkná komodita. Jak si ale vedla investice do diamantů v posledních letech? Investoři, kteří nakoupili na vrcholu v roce 2011, si teď trhají vlasy, jelikož zatím jsou ve ztrátě kolem 30 %. Investice do diamantů v roce 2004, tedy před 14 lety, je teď před poplatky přibližně na nule.

Následující graf agentury Bloomberg ukazuje index průměrných cen diamantů od poradenské společnosti PolishedPrices.com. Od roku 2004 do roku 2011 se cena diamantů zvedla z přibližně 110 na 170 bodů, tedy o 55 %. Pak ale nastal prudký pokles na cenu, která je na úrovni cen z roku 2004. Za uplynulých 14 let investice do diamantů nevydělala téměř nic. Je to smutné, ale i pouhé uložení volných finančních prostředků na téměř bezrizikový spořicí účet v bance s ročním úrokem 1 %, přineslo investorům vyšší zhodnocení, nemluvě o dluhopisových nebo akciových instrumentech.

investice do diamantů

Proč nastal pokles cen diamantů?

Nenechte se zmýlit. Z investičního hlediska jsou diamanty běžná komodita, kterou podobně jako jiné suroviny výrazně ovlivňuje vztah poptávky a nabídky.

Jak ukazuje následující graf od Bain & Company, tak v roce 2014 byl zaznamenán výrazný nárůst zásob diamantů, což zatlačilo cenu diamantů dolů. Momentálně už přebytek na trhu není, takže lze očekávat stabilizaci cen.

zásoby diamantů

Vývoj cen jiných drahokamů

I když investice do diamantů nebyla v posledních letech výnosná, tak pořád bylo možné vydělat na jiných drahokamech. Rubíny zhodnotily od roku 2005 o 5 % ročně, zhodnocení smaragdů se pak pohybovalo na úrovni 9 % ročně. Dle analytiků Bain & Company to je způsobeno tím, že marketingové výdaje u rubínů a smaragdů byly vzhledem k tržbám vyšší, což podpořilo poptávku zákazníků po těchto drahokamech.

změna cen drahokamů

 

Diamantům by se běžní investoři měli raději vyhnout

Investice do diamantů není pro běžné investory vhodná. Dlouhodobě zaostávají jejich výnosy za jinými aktivy, jako jsou kupříkladu akcie, dluhopisy nebo nemovitosti. K tomu je potřeba myslet na to, že malé a tudíž levné diamanty se prodávají s velkou obchodní marží. Diamanty ocení spíše takoví investoři, kteří už nepotřebují nutně zhodnotit peníze, ale hledají možnosti např. jak potěšit své ženské protějšky.